Paul, Katja, Lin en Fen Yi terug in China

Het afscheid van Zhang Dan (Fenyi,14 augustus 2011)

Eerst gingen we ontbijten dat was wel lekker. We aten dumplings en noodles. Daarna ging Zhang Dan haar koffer inpakken en wij gingen naar de markt. Dat was niet zo ver van het restaurant vandaan.

Op de markt was het heel druk en het stonk er een beetje. We gingen eerst naar alle vissen en andere waterdieren. Het zag er heel vies uit. Soms zag je gewone vissen en vaak zag je opengesneden dieren. Je zag bijv.: een mevrouw die bezig was met kikkers uit een emmer met water te halen, de kop er vanaf te snijden, en hun velletje eraf te halen. Daarna deed ze de kikkers in een ton. Daar was nog niks vies aan. Het werd pas vies toen die beestjes nog wat rond sprongen.

Je zag ook hele grote padden. Ik (Lin) vond ze net wat te groot en eng. Gelukkig zaten ze in een kooi. Je zag ook nog water slangen en je zag schildpadden. De grond was ook heel smerig je zag soms wat bloedvlekken. Toen we daar langs liepen waren de woorden of getverdemme of jakkes.

Na al die waterdieren gingen we naar de kleding afdeling. Er waren soms best mooie kleren maar die waren dan of te groot of te klein. En verder keken we even bij de spullen. Fen Yi had een paraplu gekocht tegen de zon. Dat was best handig. Toen was het tijd om Zhang Dan uit te zwaaien. We gingen terug naar ons hotel. We hadden gewacht tot een taxi haar kwam ophalen. En toen gingen we naar onze kamer.

De trein

Wij gingen om 17:00 naar het station. Bij het station was het wel erg druk hoor. We gingen naar de wacht hal. Er waren heel veel mensen en kinderen. Sommige sliepen en sommige waren wakker. We moesten twee uur wachten op onze trein. We gingen ook slapen in de trein. De trein was erg vies en het was druk. Eerst konden papa en mama hun grote koffers niet kwijt. Maar dat werd opgelost. Ook waren onze plekken bezet. We keken heel beleefd en lieten onze kaartjes zien gelukkig begrepen de mensen die op onze plekken zaten dat ze weg moesten en stonden op . Wij konden gaan zitten. Toen we gingen slapen was het niet echt stil. Je hoorde kinderen heel hard praten. En als die stil waren begonnen de grote mensen te lachen en te praten. Soms was het 5 minuten stil maar dan was er weer geluid. Mama zag ook kakkerlakken door de trein lopen.

Kort om het was gewoon smerig. Toen we aankwamen bij het station hadden mama en ik niet zo goed geslapen. Papa en fen yi wel. In ieder geval beter dan ons. Op het station aangekomen zochten we naar de uitgang. Die konden we eerst niet vinden. Een meneer heeft ons gewezen waar de uitgang was. Toen we buiten stonden kwamen er steeds taxichauffeuren naar ons toe. Ze vroegen steeds: taxi? Taxi? Uiteindelijk kwam de echte taxichauffeur. Die bracht ons naar Ping An.

Daar gaat ons volgende blogje over.

Celia

Gatver, ik zit hier echt te griezelen, wat zielig voor die beestjes. Lin Di moet hier ook helemaal niets van hebben.
Ik ben ook zeer benieuwd naar jullie ervaringen, want wij willen volgend jaar ook een (vakantie) rondreis maken, ongeveer dezelfde route als jullie. Veel plezier nog en groetjes aan jullie allemaal.

wilma

Lieve allemaal,

Wat een verhalen, wat een belevenissen!
Het goed willen doen en elkaar dan toch niet begrijpen omdat de cultuur zo verschillend is kan inderdaad heel hard zijn en een onmachtig gevoel geven. (Bij Lulu was de dochter van een vriendin van haar moeder uit China op vakantie. Ze zei, dat het wel leuk was, maar soms ook moeilijk, want het meisje dat nu informatica ging studeren in Harbin had een hele andere cultuur. Lulu woont met haar echte Chinese ouders vanaf haar zesde jaar in Nederland.) Fen Yi had al wat ervaring kunnen opdoen, dat was voor haar natuurlijk wel prettig. De meiden hebben het hartstikke goed gedaan en het kan nu gaan bezinken. Over een poos kan ze dan nog eens terug gaan zoals lin schrijft. Het zijn me nogal geen ervaringen in zo'n ander land! Katja en Paul. jullie hebben het goed gedaan. Het moeten hele emotionele dagen geweest zijn. Zhangdan is voor jullie natuuurlijk goud waard geweest. En nog. Leuk, dat Lin Zhangdan haar vriendin noemt.
Wat moet het nu heerlijk zijn met jullie viertjes in die mooie natuur bij Ping'an! (Gelukkig hebben jullie geen foto's van al die enge dingen, die Chinesen met dieren doen op de site gezet.)
Geniet met zijn allen van de vrijheid in de natuur van het prachtige Chinese landschap.
Liefs Wilma

Ton Groot Haar

Beste Paul, Katje, Lin en Fen Yi,

Ik ben gisteravond teruggekomen van m'n vakantie uit Canada en lees nu jullie verhalen. Wat hebben jullie veel meegemaakt. Ontzettend leuk en ontroerend om de verhalen en ervaringen te lezen. Veel plezier nog!

PS. Ik kom net terug uit Vancouver en daar wonen heel veel Chinezen. Op straat leek het alsof ik in een modern China rondliep. Je hoort veel mensen Chinees praten. Heel raar, maar wel leuk!

Gerrit en Alie Nijholt

Hallo allemaal,

We "reizen" al een tijdje met jullie mee online.
Net als vele andere vinden wij het heel bijzonder wat jullie samen meemaken daar in China.En hebben met veel intresse jullie reisverhalen gelezen. Soms moet ik wel even slikken.
Wat hebben jullie prachtige meiden.
Wij wensen jullie nog een fijne tijd in China.
Gerrit en Alie Nijholt.