Paul, Katja, Lin en Fen Yi terug in China

De dravende kameel (Shapotou, 6 t/m 7 augustus 2011)

Eerst gingen we ontbijten. Ze hadden ook ei en meloen en rijst en van die kleine tomaatjes. We moesten kleren aan met lange mouwen en een lange broek. We deden de hoedjes op tegen de zon. Toen gingen we met een busje naar de rand van de woestijn. Daar stonden de kamelen te wachten. Ik (Fen Yi) mocht op een eigen kameel. In totaal waren er zes kamelen. De kameel moest gaan liggen zodat je er op kon klimmen. Als hij opstond ging hij eerst met zijn achterkant omhoog. Dan zat je helemaal scheef.

Snuit

Mijn kameel was 3 jaar en kleiner dan de andere kamelen. Voor mij was een hele dikke kameel en daar zat een man op die onze gids was. Achter mij zat mamma. Toen we gingen lopen ging haar kameel steeds met zijn snuit bij mij. Achter mamma zat Lin. Lin's kameel ging ook steeds met zijn snuit bij mamma. Pappa zat weer achter Lin. Pappa's kameel was heel wild en als we een bult naar beneden gingen ging hij draven. Achter pappa zat Zhang Dan.

Onderweg gingen we twee keer stoppen. Toen gingen we picknicken in de woestijn. Het was heel heet maar we hadden parasolletjes bij ons. Er was ook een sleetje waarmee je van de zandbult af kon. We hebben een spelletje pesten gedaan. En gevliegerd met de vlieger die we gekregen hadden. De kamelen gingen steeds weglopen omdat ze struikjes wilden eten. Maar ze kwamen gelukkig ook weer terug. Na de picknick wou ik bij mamma op de kameel omdat ik het soms niet leuk vond als de kameel scheef ging. Toen ik bij mamma zat was het niet meer eng. De derde keer gingen we ons tentje opzetten. Er was een hele hoge bult waar we af gingen sleeën. We hebben meloen gegeten. Het avondeten was lekker. Het was rijst met boontjes en vlees. De boontjes proefden een beetje als prei met saus. Er waren ook kleine sliertjes van aardappel maar dat was spicy door de pepertjes. Dat heb ik aan mamma gegeven. Je kon water als drinken nemen of bier.

Gewone WC

In de avond ging de gids een vuurtje opzetten. Lin en ik gingen er stokken op gooien. Ik ging zorgen dat er overal vuur bleef. Lin deed alle stokken bij elkaar. De meneer was al best wel moe want hij ging als eerste in bed. Wij moesten het vuur uit maken met zand. Ik sliep bij mamma in de tent en Lin ging bij pappa. Zhang Dan had haar eigen tent.

De volgende ochtend gingen we weer alles inpakken. Toen gingen we weer terug. De terugweg was korter dan de heenweg. Ik snap niet hoe dat kon. Het was heel erg leuk. We gingen met een busje weer terug. Het was heel heet in het busje. 's Middags hebben we boodschappen gedaan en we mochten een ijsje. Ik had een chocolade-ijsje. We zijn ook bij een tempel geweest. 's Avonds gingen we met de trein. Dat was best leuk. Ze hadden gelukkig een gewone WC. Ik ging samen met Lin in één bed. Lin ging steeds met haar voeten in mijn gezicht en ik stootte steeds mijn hoofd tegen de muur. Lin pakte ook de deken steeds af. Daarom wil ik de volgende keer niet weer met Lin in 1 bed! En nu weet ik het niet meer.

Reacties

Reacties

Suzan

Wat een leuke verhalen weer. Je kunt erg leuk vertellen, Fen Yi!
We zien het helemaal voor ons wat je schrijft.
Wat hadden wij graag pappa op de kameel gezien, als hij de bult af ging. Wat zullen jullie gelachen hebben. Of waren jullie bang dat hij van de kameel af zou vallen?

Liefs van Hijlko en Suzan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!