Paul, Katja, Lin en Fen Yi terug in China

Op de fiets, de muur en een schetende taxichauffeur (Beijing, 28 t/m 30 juli)

Oeps dat was wel even omschakelen. De drukkende hitte, een overkill aan Chinezen, het lawaai en de chaos van Beijing. En dan heb ik het nog niet over de roggel- en spuuggeluiden die hier heel gewoon zijn. Maar langzaam aan beginnen we er aan te wennen. Het voelt als een snelcursus ont-Boijlen. De conclusie van Lin aan het eind van onze tweede dag Beijing: Chinezen zijn wel raar want ze zijn met zoveel en ze doen gevaarlijk op de weg. Maar ze zijn ook heel aardig. En nieuwsgierig!

China is helemaal goed

Toen we hier donderdagmiddag aankwamen was het drukkend warm en er hing een deken van smog over de stad. Fen Yi was nog erg misselijk van de landing op Beijing Capital Airport en tussen de douane en de bagageband besloot ze dan ook alles er uit te gooien. Manmoedig onderging ze een schoonmaakbeurt die volgde. De koffers waren er gelukkig allemaal (23 kilo aan cadeaus...) en de taxichauffeur stond netjes op ons te wachten. Eenmaal in de auto vielen de meiden al gauw in slaap. Ons hotel ligt in een leuke Hutong en heeft een sfeervolle binnentuin. Als we 's avonds gaan eten is Fen Yi merkbaar opgelucht over dat wat ze op haar bord krijgt. Tijdens de maaltijd roept ze dan ook enthousiast dat China helemaal goed is. Tja, als het eten maar goed is, is Fen Yi tevreden! Lin weet het nog niet zo. Ze moet wel erg wennen aan al dit nieuws.

Vette scheet

Vrijdag gaan we de stad verkennen. Dat doen we op de fiets. En niet zomaar een fiets! We hebben twee tandems gehuurd. We nemen een taxi naar de fietsenmaker. De taxichauffeur is een relaxte heer die onderweg zachtjes de meest prachtige liederen ten gehore brengt. Dat kunnen de dames natuurlijk niet onbeantwoord laten, dus Lin en Fen Yi brengen ‘Kubana' even ten gehore. Dat vind ie wel leuk. Hij geeft complimenten. Vlak voordat we er zijn, verzit de hij even en we horen een vette scheet naar buiten floepen. Lin en Kat kunnen hun lachen niet inhouden en de chauffeur maakt een ‘sorry het stinkt wel he flappergebaar'. Arme papa, hij zit naast de chauffeur. Goed gemutst en nog nahikkend van het lachen stappen we de bikeshop in. De tandems staan al klaar, de meiden krijgen mooie helmen en hop, daar gaan we.

De hele dag fietsen we door de stad (highlights: Jingshan park, het plein, verboden stad, tempel of heaven). Eerst een beetje onwennig manoeuvrerend door het drukke verkeer maar al snel gaat het relaxed. We genieten er allemaal van. Het miezerde de hele dag maar eigenlijk was dat helemaal niet erg. Lin vond de hutongs (oude wijken) en alles wat daar te bekijken was het leukst en Fen Yi vond haar fietshelm het leukst. Ze hield hem dan ook de hele dag op (ook als we van de fiets af gingen om iets te bekijken) en wilde hem eigenlijk niet teruggeven aan de bikeshop....... Nadat we de tandems weer hadden ingeleverd kostte het wel even moeite om een taxi te vinden terug naar ons hotel. Maar gelukkig verschenen er twee taxibrommertjes die ons netjes naar huis tuften. Een leuke dag waarop we allerlei highlights van de stad hebben gezien. 's Avonds zijn de kinderen merkbaar moe en onder de indruk van alles wat we gezien, gedaan én geroken hebben. Want dat het hier niet overal fris ruikt hebben de meiden wel opgemerkt. En het is Lin wel duidelijk geworden dat werkelijk ALLES in China anders is dan thuis en dat we maar een mooi luxe leventje hebben in Nederland. Als we gaan slapen hebben ze het allebei even moeilijk. Ze missen thuis. Maar na een nachtje slapen is dat gelukkig weer voorbij want er staat weer een nieuw avontuur voor de deur.

Zweten op de muur

Zaterdag is de dag van de muur. Om 7.30 uur vertrekken we met een klein busje naar de beroemde Chinese muur bij Mutianyu. Het is prachtig weer geworden en 's ochtends vroeg al behoorlijk warm. Een mooie rit van anderhalf uur brengt ons uit de stad door een mooi stukje platteland waar het steeds bergachtiger wordt. Het laatste stukje naar de muur gaan we met een kabelbaan. Eenmaal op de muur klimmen we helemaal naar de laatste toren. Een flinke klim met prachtig uitzicht. Fen Yi loopt steeds voorop en loopt ook het snelst weer naar beneden. Ze lopen ons er nu al uit! Wij zweten ons te pletter op de hoge treden. Het is nog heerlijk rustig zo vroeg in de ochtend. De terugweg naar de parkeerplaats leggen we af per bob-baan. Dat klinkt gevaarlijk en zag er ook gevaarlijk uit, maar was heel leuk! ‘Oma zou dit beslist niet goed vinden' weet Lin. Uiteraard vinden de meiden dit juist het hoogtepunt van de vakantie tot nu toe! Slingerend door het groen bereiken we veilig het startpunt. We worstelen ons nog door wat souvenir-stalletjes en spelen een spelletje Uno in de schaduw tot het tijd is om ons weer te melden bij ons busje. Na de lunch brengt die ons weer naar de stad. Op de terugweg vallen we allemaal in slaap. Paul merkt niet dat zijn pet uit het raam waait. Die krijgt vast snel een nieuwe eigenaar! Terug in het hotel spelen de meiden even ‘pesten' en giebelen ondertussen op zijn Lin-FenYi's om niets. Vanavond gaan we nog naar de beroemde Acrobatenshow. Morgen onze laatste dag in Beijing... Maandag verruilen we de grote stad voor het platteland van Yulin en omstreken....

Marlies

Veel verwondering en genieten... Nog een dag Chinese beschaving ;-) en dan op maar de woestijn voor nog meer avonturen en verwondering!! Blijf genieten...

Ans

Wauw, 2 dagen daar en al zo veel gedaan en gezien. Dat kan nu al niet meer stuk denk ik.
Ben benieuwd naar de acrobatische toeren die jullie te zien krijgen (en wil er een paar zien van Lin terugkomst... hihi!). En naar de foto's en verhalen vanuit Yulin natuurlijk. Hopelijk kunnen we jullie ook daar een beetje volgen. Veel liefs van ons!!

Celia

Succes in Yulin!!!

marcel en barbara

Helemaal geweldig toch. Lian kan nu al niet meer wachten om ook te gaan.
Groetjes uit De Rijp en tot het volgende verhaal.

Opa Theo

Mooi verhaal. Hoeveel vervoermiddelen gebruiken jullie: tandem, taxi, taxibrommer, busje. Maar toch ook de benenwagen, lezen we.
Ja, dat van die pet is me toch ook wat. Maar in China zal men beslist leuke petjes verkopen.
De foto's zijn leuk. Kat heeft ze allemaal gemaakt want we zien haar nergens op staan.
Geniet van de trip. Frank cum suis zijn weer thuis.
Groeten van Oma en van mij.

Marc & Mechy, Iris & Yente

Wat heerlijk om te lezen. En Beijing op de tandem. Misschien een idee voor ons, ooit, gezien Iris..

Veel plezier en wij blijven jullie volgen.

Antoon, Marianne, Yulia & Yasmin

Waar kan ik intekenen voor deze reis? Als we alles lezen willen wij ipv nu Oostenrijk nu naar China.

Frank H.

Heerlijke verhalen! Als ik dit zo lees dan zou ik het liefst morgen weer vertrekken richting China!
Zoals jullie de reis beschrijven ruik, proef en hoor ik alweer het China watik heb leren kennen. Heerlijk!
Veel plezier nog!