Paul, Katja, Lin en Fen Yi terug in China

Inentingen? Nee toch!

Dag allemaal,

Daar stonden we dan, vanochtend om 8.00 uur bij het gezondheidscentrum in Noordwolde. Alles goed georganiseerd, dachten we ....

Op 18 mei belt Kat metonze huisarts en neemt alle benodigde inentingen door. Huisarts reageert enthousiast (want ooit gespecialiseerd in tropische ziekten!), pakt de boeken erbij enmaakt een mooie lijst. Recept wordt doorgestuurd naar de apotheek, dachten we ....

Om te begrijpen waar het mis is gegaan, moet ik jullie iets vertellen over de organisatie van gezondheidscentrum De Wissel. Vroeger (zo vertelde de huisarts vanochtend) was de huisartsenpraktijk 'apotheekhoudend'. Dat betekent dat de huisartsen hun eigen apotheek runden. Opeen dag besloot de overheid dat een dergelijke constructie niet langer verantwoord was. Een huisarts zou eens meer en duurdere medicijnen kunnen gaan voorschrijven voor eigen gewin; dus werden huisartsenpraktijk en apotheek organisatorisch van elkaar gescheiden. Dat betekent waar vroeger de huisarts zelf naar de medicijnkast liep, hij nu een recept per mail moet doorsturen naar zijn collega's een balie verderop met het verzoek dat voor hem te doen en - in het geval de medicijnkast leeg is - nieuw spul te bestellen.

En precies daar ging het in ons geval mis. Jullie raden het al: de huisarts beweert de inentingen te hebben besteld, de apotheek ontkent dat het recept ooit bij hem is aangekomen. De computer krijgt de schuld en wij - argeloze klanten- hebben het nakijken.

Jullie kennen ons: de stoom kwam uit onze oren. Gelukkig waren daar onze kinderen die het laconiek opnamen en de huisarts charmant uit de wind hielden: 'die man moet ook zoveel onthouden.' En zo is het ook. Fouten maken is menselijk. Gelukkig wel. Bedankt meiden!

Nieuwe afspraak: woensdag om 8.20 uur sharp. Recept ligt bij de apotheek (we hebben ons er even tegenaan bemoeid), dus wat kan er nog mis gaan?

Tot de volgende blog!

p.s.: voordeeltje: de kids hebben nu een wonderzalfje meegekregen. Een half uurtje voor het prikmoment aanbrengen op beide armen en je voelt er niets meer van!